معاون اسبق فناوری اطلاعات مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

مصدقی ضمن پیشنهاد تخصیص اینترنت به افراد متناسب با کد ملی آنها اظهار تاسف کرد که واسطه استفاده از فیلترشکنهای نا امن کل اطلاعات کشور روی دایره‌ای قرار گرفته که از آن سوء استفاده می‌شود.

دکتر وحید مصدقی معاون اسبق فناوری اطلاعات و مدیر اطلاع رسانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مورد حکمرانی مطلوب در فضای مجازی بیان داشت: به واسطه استفاده از فیلترشکنهای نا امن کل اطلاعات کشور روی دایره‌ای قرار گرفته که از آن سوء استفاده می‌شود و تمام سازمانها در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند.

قوانین و مقررات، تسلط کاربران و آگاهی آنها نسبت به قوانین و مجریان قانون ۳ بعد حکمرانی فضای مجازی است و متاسفانه در ۳ بعد مشکل وجود داشته و آگاهی از حق و حقوق مردم بسیار کم است.

وی با اظهار تاسف از نبود سرعت العمل در رسیدگی به تخلفات این حوزه گفت: مجلس باید خلأهای قانون را احصاء کرده و قوانین بالادستی تصویب نمایند و بروزرسانی قوانین نیز در دستور کار باشد. لذا در کلیه ابعاد به یک مهندسی مجدد نیاز است. مطالبه گری مجموعه‌های مختلف یک کشور از کاربران صیانت خواهد کرد. فیلترشکنها در تمامی گروه‌های سنی، دسترسی را برای همه راحت می‌کند.

مدیر اسبق اطلاع رسانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به تخلفات بسیاری که در دستگاه‌های اجرایی دیده می‌شود و عدم نظارت بر آنها خاطرنشان کرد: ایران در حوزه مربوط به سانسور در دنیا رتبه اول را دارد. زمانی که فیلترشکن روی گوشی‌ها و رایانه‌ها نصب می‌شود منجر به رصد شدن اطلاعات توسط یک سرور واحد می‌شود. دلیل هک شدن سایتها و سازمانها نیز نصب فیلترشکن است. فیلترشکنهای قابل اعتماد در دسترس نیست و باید از فیلترشکنهای بی کیفیت استفاده کرد که داده‌های مردم را به سرقت می‌برد.

مصدقی پیشنهاد کرد: اینترنت باید متناسب با کد ملی افراد به آنها اختصاص یابد. همچنین ورود تخصصی این حوزه به مدارس و آگاهی بخشی به دانش آموزان می‌تواند جلوی آسیبهای این حوزه را بگیرد.