ایمن نگه‌داشتن خود و خانواده‌تان در فضای آنلاین ضروری است، به‌خصوص در دنیایی از وسایل خانه هوشمند که بسیاری از آنها به اینترنت متصل هستند. به تعویق‌انداختن اهمیت امنیت آنلاین تا زمانی که بدترین اتفاق بیفتد، کمی دور از واقعیت است و همه می‌گویند برای ما اتفاق نمی‌افتد و ما حواسمان به همه چیز است. اما دام کلاهبرداران از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است و مراحل ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خانواده خود به‌صورت آنلاین انجام دهید و برای انجام آن لازم نیست متخصص فناوری اطلاعات باشید.

پانزده سال پیش، هک فقط یک فرد بود که شخص دیگری را هک می‌کرد. اکنون، این یک سیستم سازمان‌یافته است. برخی از افراد داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و برخی دیگر می‌دانند چگونه از آن درآمد کسب کنند. بازارهایی وجود دارد که می‌توانند آن داده‌ها را انتقال داده و بفروشند، این تجارت کثیف سازماندهی شده است و یک تجارت بزرگ در جهان است.

داشتن رمز عبور قوی و کلیک‌نکردن روی لینک‌های ارسالی و وسوسه‌نشدن برای دریافت جایزه‌ها، برای گیرنکردن در تله کلاهبرداران به‌اندازه کافی تکرار و به یک کلیشه دائمی در چنین متن‌هایی تبدیل شده است. اما موضوع اینجاست که باز هم افرادی هستند که از چنین سوراخ‌هایی دوباره گزیده می‌شوند. پس علاوه بر رعایت چنین موارد ساده و پیش‌پاافتاده‌ای، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید.

۱. کوکی‌ها را فقط در صورت نیاز در مرورگر وب خود فعال کنید. یکی از گزینه‌های تنظیم مرورگر برای محافظت از داده‌های آنلاین، فعال‌کردن کوکی‌ها فقط در صورت نیاز یک وب‌سایت است. این کوکی‌ها جزئیاتی هستند که وب‌سایت‌ها در رایانه شما ذخیره می‌کنند، از جمله اطلاعاتی درباره سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و کارهایی که در آنجا انجام می‌دهید. اکثر آنها جزئیات را برای خود نگه می‌دارند، اما این نیز راهی است که افراد نادرست اطلاعات شما را به دست می‌آورند. شما می‌خواهید کوکی‌ها فعال باشند، اما آنها را فقط به وب سایت‌هایی که به آن نیاز دارند محدود کنید.

۲. دسترسی کامل به گوشی فرزندان خود داشته باشید. کودکان می‌توانند قابل‌اعتماد باشند و همیشه بهترین قضاوت را ندارند و این موضوع آنها را در معرض خطر بیشتری برای سوءاستفاده قرار می‌دهد. اگر فرزندتان گوشی هوشمند دارد، هرازگاهی آن را مرور کنید تا ببینید در حال انجام چه کاری است. حتماً توضیح دهید که چرا ارائه اطلاعات شخصی ناامن است و در صورت انجام آن عواقبی در پی خواهد داشت.

۳. از رمز عبور یکسان برای همه حساب‌های خود استفاده نکنید. اگر دستگاه شما دزدیده شود، در معرض خطر هک شدن حساب‌های خود هستید. اگر رمزهای عبور شما برای همه حساب‌های شما یکسان باشد، هک کردن همه آنها آسان‌تر خواهد بود.

۴. از شبکه‌های وای‌فای که به آنها اعتماد ندارید وارد حساب کاربری نشوید. اگر به یک شبکه وای‌فای ناامن وارد شده‌اید، توجه داشته باشید که ممکن است مردم کارهای شما را تماشا کنند. آنها می‌توانند به همه چیز از ایمیل و متن گرفته تا رمزهای عبور ایمن دسترسی داشته باشند. دفعه بعد که در یک کافی‌شاپ هستید و کنجکاو هستید که موجودی بانکی خود چیست، به تنظیمات داده خود بروید یا قبل از بررسی صبر کنید تا به خانه یا دفتر خود برسید.

۵. همیشه روی دستگاه‌های خود قفل داشته باشید. این ممکن است از دزدیده‌شدن دستگاه شما جلوگیری نکند، اما دسترسی به اطلاعات خصوصی شما را برای هر کسی سخت‌تر می‌کند. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا دزد را از یافتن اطلاعات خصوصی در مورد خانواده خود منصرف کنید، توصیه می‌شود. اجازه ندهید ثانیه اضافی که برای باز کردن قفل تلفن شما طول می‌کشد، شما را از محافظت از خانواده خود باز دارد.

۶. اطلاعات شخصی و بانکی را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. این هم ممکن است کلیشه‌ای باشد و هیچ عقل سلیمی آن را باور نکند، اما کلاهبرداری‌های زیادی وجود دارد و شما به‌راحتی در دام پول‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود گرفتار می‌شوید. اگر پیشنهادی خیلی خوب به نظر می‌رسد، احتمالاً درست نیست و همچنین اطلاعات بانکی، دادن آدرس و نام کامل خود به افراد غریبه خطرناک است. این اطلاعات می‌تواند به آنها در سرقت هویت شما کمک کند.

۷. دوستی‌های آنلاین را آنلاین نگه دارید. درحالی‌که ملاقات حضوری با دوست آنلاین خود می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد، ولی ایده خوبی نیست. وقتی پشت پرده پنهان می‌شوید، دروغ گفتن آسان است، بنابراین ممکن است دوست شما در واقع آن چیزی نباشد که می‌گوید. با حفظ روابط آنلاین، ایمن بمانید.

۸. از ویژگی‌های ایمنی در برنامه‌ها و وب سایت‌هایی که به آنها سر می‌زنید، استفاده کنید. برخی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها دارای قفل‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را فعال کرد یا تنظیمات امنیتی را محدود می‌کند که افراد می‌توانند اطلاعات شما را ببینند. از این محافظت اضافی بهره ببرید و یا یک‌قدم جلوتر بروید و حساب خود را خصوصی کنید.

۹. حواستان به آنچه در اینترنت ارسال می‌کنید باشید. اگر قرار است خانه‌تان در حین رفتن به تعطیلات خالی باشد، در زمانی که دور هستید عکس سفر خود را قرار ندهید. این یک تبلیغ برای مجرمان است که به خانه شما نفوذ کنند. همچنین چیزی را که نمی‌خواهید رئیستان ببیند، پست نکنید. برای کارفرمایان عادی شده است که کارمندان خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی بررسی کنند.

۱۰. اجازه ندهید قلدرهای مجازی شما را ناامید کنند. برخی افراد از اینترنت برای آزار و اذیت دیگران استفاده می‌کنند. برخی از قلدرها حتی قربانیان خود را طعمه خودکشی می‌کنند. حواستان باشد که این افراد سمی هستند و آنها را جدی نگیرید. اگر احساس می‌کنید که آنها برایتان مزاحمت ایجاد می‌کنند، از گزارش آنها به پلیس نترسید. قلدری سایبری جرم است و هرگز نباید آن را تحمل کرد.

۱۱. با رمز عبور از روتر بی‌سیم خود محافظت کنید. روتر بی‌سیمی که در خانه یا محل کار شما به اینترنت دسترسی دارد باید همیشه با رمز عبور محافظت شود. هنگامی که در شبکه بی‌سیم خود رمز عبور ندارید، هر کسی در محدوده شما می‌تواند از اینترنت شما استفاده کند و به آن دسترسی داشته باشد، حتی یک هکر. یک هکر باتجربه در ارتکاب جرایم سایبری از این امر به نفع خود استفاده می‌کند و در حین دسترسی به روتر شما اطلاعات را از رایانه شما می‌دزدد. همچنین باید ویژگی رمزگذاری را در روتر بی‌سیم فعال کنید که هر داده‌ای را که به‌صورت آنلاین ارسال می‌کنید به هم می‌ریزد تا از داده‌های حساس شما بیشتر محافظت کند.