وای‌فای را فراموش کنید؛ لای‌فای با ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر در راه است

فناوری جدید لای‌فای که نه تنها از سرعت بیشتر، بلکه از امنیت بالاتری هم بهره می‌برد، با کشف یک دانشمند آلمانی در راه بهره‌برداری عمومی است. فناوری که دیگر از امواج مضر رادیویی استفاده نمی‌کند.

یک  گزینه اتصال اینترنت را برای گوشی خود تصور کنید که برای اتصال به اینترنت به سادگی باید یک چراغ را روشن کنید. این فناوری که  Light Fidelity (به اختصار Li-Fi) نامیده می‌شود، برخلاف وای فای که  از  امواج رادیویی استفاده می‌کند، از امواج نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. مزیت بزرگ لای فای سرعت است. در واقع این فناوری می‌تواند سرعت داده را ۱۰۰ برابر سریع‌تر از آنچه می‌توان با استفاده از وای فای به دست آورد، ارایه داد. سیگنال‌های نوری لای فای برای چشم انسان نامریی هستند.

فناوری لای‌فای (Li-Fi)

حدود  دو سال پیش بود که فیزیکدان آلمانی به نام هارالد هاس بود کشف کرد داده‌ها را می‌توان از طریق نور منتقل و دریافت کرد. آزمایشات با استفاده از لای فای در سال ۲۰۰۸ تحت رهبری شرکت فرانسوی Oldecomm آغاز شد. در همین راستا زمانی که  اروپا موشک آریان ۶  را ماه گذشته به فضا فرستاد، چهار آزمایش از جمله آزمایش لای فای را به عهده گرفت.

با لای فای، داده‌ها  با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی منتقل می‌شوند که داده‌ها را در پالس‌های نور مشابه نحوه کار کد مورس ارسال می‌کنند. لای‌ فای علاوه بر اینکه سریع‌تر است، از وای‌فای نیز امن‌تر است، زیرا سیگنال‌ها کمتر از دیوارها نشت می‌کنند. همچنین فرستنده‌های لای فای را می‌توان در وسایل روشنایی نصب کرد و یافتن سرویس اینترنت بسیار سریع را برای کاربران تلفن همراه آسان‌تر می‌کند.

امنیت یکی دیگر از مزیت های کلیدی لای‌فای  است زیرا سیگنال‌ها محدود به ناحیه‌ای هستند که توسط منبع نور روشن می‌شود و نمی‌توانند به دیوارها نفوذ کنند. در این صورت خطر دسترسی غیرمجاز هم به میزان زیادی کاهش می‌یابد. 

در  مورد سرعت باید گفت که لای فای می‌تواند داده‌ها را در حالت تئوری با سرعت ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه در مقایسه با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه که این روزها از آن شگفت‌زده هستیم، انتقال دهد. این فناوری در شرایطی که سرعت سریع و تاخیر کم مورد نیاز است، بسیار مفید خواهد بود؛ همچنین تشعشعات کمتری نسبت به وای فای تولید می کند که مزیت بسیار قابل توجهی در حوزه سلامتی دارد.

Li-Fi.jpeg

البته به مانند هر فناوری دیگری، برخی  از نکات منفی مرتبط با لای فای نیز وجود دارد که بزرگترین آنها این است که فقط در فضاهای بسته قابل استفاده است. ولی این نکته را نباید فراموش کرد که بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند در فضاهای داخلی به وای فای متصل می‌شوند و در خارج از منزل به اتصال شبکه تلفن همراه متکی هستند، بنابراین این مشکل کوچک آنچنان هم دست و پاگیر نیست.

برخلاف  آنچه ممکن است گاهی اوقات بخوانیم یا بشنویم، لای فای با هدف از بین بردن وای فای ایجاد نشده است. مهم‌تر از همه، این در مورد گسترش زمینه امکانات در زمینه مخابرات است. فکر کردن به اتصال امروز و فردا با رهایی خود از موانع فناوری‌های فعلی بدون محروم کردن خود از مزایای آنها.

فراموش نکنیم که به نظر می‌رسد ما چندین سال با استفاده از Li-Fi فاصله داریم. شرکت Oldecomm یکی از رهبران صنعت در این حوزه، می‌گوید که این فناوری باید بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ آماده خواهد شد. چیزی که امیدوارکننده است این است که یک شرکت دیگر به نام The Li-Fi Group می‌گوید که با مشاغل در چندین صنعت از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، خودرو، مخابرات و غیره در تماس بوده است.

این شرکت اضافه می‌کند که تقاضای رو به رشد برای گزینه‌های اتصال لای فای، به ویژه در مناطقی که نمی‌توان از فناوری سنتی وای فای استفاده کرد، شرکت‌های بیشتری را به استفاده از لای فای سوق خواهد داد.