اینترنت درمورد خود واقعی ما چه می گوید؟

کتاب همه دروغ می گویند!

اینترنت درمورد خود واقعی ما چه می گوید؟

 

نویسندگان:

سث استفنز، دیوید ویتز

مترجمان:

هانودین ابراهیم بابرودی، طناز کاوسی، مهدی حبیب الهی

ناشر:

انتشارات شفاف

همه دروغ می‌گویند یک کتاب جامعه‌شناسی داده محور است که می‌تواند چیزهایی را درباره‌ی جهان به شما بگوید که رسانه‌ها، نظر سنجی‌ها و آدم‌ها از گفتنشان طفره می‌روند.

همه دروغ می‌گویند به زبانی ساده نوشته شده است و نویسندگان تلاش کرده‌اند در آن از مثال‌ها و جملاتی استفاده کنند که برای همه‌ی افراد جامعه قابل درک باشند.

کتاب همه دروغ می‌گوییم، مدت کوتاهی پس از انتشار در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت و به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد.

او توانست سویه‌ای از جهت گیری‌های مردم که در نظر سنجی‌های عمومی نیامده بود را ببیند و به‌سادگی بگوید ما انسان‌ها خیلی وقت‌ها دروغ می‌گوییم و در نتیجه تصاویری که از جامعه انسانی داریم بسیار ناقص است. او کشف کرد ردپاهایی که مردم در موتور جستجویی مانند گوگل به‌جا می‌گذارند یک گنج بزرگ است و اگر راه درست تحلیل داده‌های آن را یاد بگیریم درکمان از جامعه انسانی در شکل کلان متحول خواهد شد.

اکونومیست هم این کتاب را با عنوان «گردبادی در روان انسان مدرن» توصیف کرده است. چیزی که اسفنز در این کتاب می‌گوید این است که ردپای دیجیتال ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دستیابی به راه‌حل‌های بهتر برای مسائل مختلف از حوزه اقتصاد گرفته تا فرهنگ و هنر و مسائل سیاسی و … را امکان‌پذیر می‌کند. انسان‌ها به دوستان، خانواده، پزشک، نظر سنجی‌ها و … دروغ می‌گویند اما به موتور جستجویی که در خلوتشان از آن استفاده می‌کنند نه.

 

همه دروغ می‌گویند چگونه جهان‌بینی شما را تغییر خواهد داد؟

یک کتاب خوب حتی می‌تواند بیش از هم‌نشینی با یک دوست خوب هم مؤثرتر باشد. کتاب همه دروغ می‌گویند از آن دسته کتاب‌هایی است که مشابهش را کمتر می‌توانید پیدا کنید. در دنیایی که روش‌های عجیب و غریبی برای شناخت جهان، رسیدن به موفقیت و … پیشنهاد می‌شود استفاده از داده راه نجات است. اگر می‌خواهید بدانید واقعاً در دور و برتان چه می‌گذرد و جهان با چه ساز و کاری کار می‌کند به اطلاعات نیاز دارید و اعتبار این اطلاعات اهمیت دارد. اسفنز در کتاب همه دروغ می‌گویند از مخاطبانش می‌خواهد دست از شنیدن صداهایی که دولت‌ها، رسانه‌ها و … می‌خواهند به گوشمان برسند بردارند و به دنبال واقعیت بگردند. واقعیتی که چیزهای زیادی را درباره‌ی زندگی نشان می‌دهد و می‌تواند باعث شود بهتر تصمیم بگیریم.