کارشناس مسائل رسانه در برنامه امواج شبهه عنوان کرد: امروز در رسانه‌های غربی و معاند، کچلی خبر وجود دارد و تهی از سوژه هستند. سوژه‌ها کم شده است و شرایط به‌نوعی آرام است و بیشتر تفکرات درگیر جنگ با غزه است. به همین جهت نمی‌توانند فشار لازم را بر افکار عمومی مردم ایران وارد کنند و به همین دلیل شروع به سوژه‌سازی می‌کنند.

فضای براندازی نرم دشمن را بشناسیم

دشمن در فضای براندازی نرم، دارای یک الگوی عملیاتی با یک‌سری مراحل است که اولین و مهم‌ترین مرحله ناراضی سازی است. جامعه‌ای که حس رضایت و امید دارد، اسیر این هجمه‌های روانی نخواهد شد؛ بنابراین؛ باید مردم را ناراضی کنند. این سؤال پیش می‌آید که مردم با چه چیزهایی ناراضی می‌شوند؟ جواب این است با مسائل اقتصادی، مباحث فساد، القای حس تبعیض، مباحث امنیتی و ناامن‌سازی فضای جامعه و عملیات تروریستی و شایعات و شبهاتی است که از دل ناراضی سازی به مقوله تجمع سازی و شروع اغتشاشات برسند. پس از تجمع سازی، رسانه سازی شکل می‌گیرد تا اینکه در نهایت به کشته‌سازی می‌رسد این همان فرایندی که در سال‌های ۸۸، ۹۶، ۹۸، ۱۴۰۱ تکرار شد و اتفاقا این فرایندی است که در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. با بازخوانی الگوی براندازی نرم دشمن در عراق و سوریه می‌توان به تکرار این فرآیند دست یافت. با توجه به قدرت رسانه و لزوم افزایش سواد رسانه‌ای میان مردم باید از سوژه‌هایی که ممکن است آب در آسیاب دشمن باشد جلوگیری کنیم.

فمینیسم گرایی یکی از گسل‌های شناختی در ایران

در علوم اجتماعی پایه و اساس ورود به مقوله‌های شناختی را آشنایی با پدیده‌ای به نام گسل‌های شناختی می‌دانیم. در هر جامعه‌ای یک‌سری گسل‌های شناختی وجود دارد که معروف‌ترین آنها شکاف‌های قومیتی، مباحث فمینیسم گرایی، دوقطبی‌های سیاسی و مسائل اقتصادی است. به طور مثال در آمریکا یک گسل اجتماعی تحت عنوان حقوق رنگین‌پوستان وجود دارد که این گسل در ماجرای جورج فروید در یک بازه زمانی فعال شد و بحران شدیدی را در آمریکا به راه انداخت؛ اما آمریکا به‌خوبی این ماجرا را جمع کرد ما باید همین مدل مقابله آمریکا با این بحران را یاد بگیریم. در زمان ترامپ ایشان با این ماجرا بسیار همراهی کرد این در حالی بود که در کف تمام خیابان‌های منتهی به کاخ سفید عبارت زندگی سیاه‌پوستان مهم است نوشته شده بود، آنها با این فضا همراهی کردند. این در حالی بود که ترامپ یک نژادپرست، سفید، صهیونیست و کابالیست بود.

راهکار؛ دقت در نام‌گذاری عناوین

متأسفانه یکی از شکاف‌ها و گسل‌های مهم در ایران بحث فمینیسم گرایی است که نوک قله آن را در مقوله حجاب می‌بینیم. راهکار این موضوع دقت در عناوین است. نوع نام‌گذاری بسیار مهم است. به طور مثال واژه ایی مانند گشت ارشاد برای یک نوجوان غیرقابل فهم است. اولین قدم این است که می‌بایست بر بسیاری از این اقدامات و اعتقادات خود بازنگری در حوزه نام‌گذاری داشته باشیم.

تنها دفاع در رسانه حمله است

زمانی که رسانه‌های بیگانه برعلیه خود و اهدافشان می‌شوند، در نگاه کلان دو نکته بیشتر ندارد. یا فریاد بر زبان می‌آورند تا پولی به دست آنها برسد و یا به واقعیت فضا را برای همان مخاطبی که به زحمت بدین جا رسانده‌اند آماده یک اپوزیسیون جدید کند.

در رسانه مهم‌ترین چیز دیده‌شدن است و تنها دفاع در رسانه حمله است. تا زمانی که پاسخگویی وجود دارد، همواره یک‌قدم عقب هستیم. بزرگ‌ترین اشتباه این است که فکر می‌کنیم مسائلی که در فضای مجازی است، همگی از جنس شبهه علمی است که می‌بایست به آن پاسخ دقیق علمی داد. بسیاری از این مسائل به تعبیر علامه جواد آملی شهوت عملی هستند و شبهه علمی نیستند؛ بنابراین؛ در اینجا نباید پاسخ داد؛ بلکه باید حواس‌ها را به نقطه‌ضعف دشمن پرت کرد.

شش عنصر عملیات روانی دشمن برای زدن ایران

باید بشناسیم که چه ارکانی می‌تواند زمینه موفقیت در زمینه فضای شناختی برای جامعه ما را فراهم کنند و اینکه دشمن از چه راهکارهایی برای زدن جامعه ما استفاده می‌کند. مرکزی با نام مرکز ملی پوشش خبری آمریکا گزارشی از محورهای اصلی عملیات روانی در ایران منتشر کرده بود که این عناصر شامل ترس، ناامیدی، تفرقه، القای ناکارآمدی، تردید از طریق شبهات و ارزش‌زدایی دینی است. با شناخت این شش عنصر می‌توانیم در مقابله با حملات دشمن مقابله کنیم.

دشمن از کمبود سواد رسانه‌ای ما بهترین استفاده را می‌برد

این‌گونه نیست که فعالیت‌های دشمن همواره جدید و خلاقانه باشد و ما گاهی فکر می‌کنیم که هر چه بدویم به دشمن نمی‌رسیم درحالی‌که اصلاً این‌طور نیست. دشمن از کمبود سواد رسانه‌ای ما بهترین استفاده را می‌برد و تکنیک‌های تکراری خود را پیاده می‌کند. ما باید به شناسایی تکنیک‌های تکراری دشمن به مردم بپردازیم و مهم‌ترین بحث در سواد رسانه داشتن تفکر انتقادی است، یعنی مردم هر آن چه که می‌بینند نباید باور کنند.

دشمن همواره از مارپیچ سکوت استفاده می‌کند

دشمن همواره از مارپیچ سکوت استفاده می‌کند، همان‌طور که دشمن از این تکنیک استفاده می‌کند ما هم باید از این تکنیک استفاده کنیم. ما باید با همین تکنیک مارپیچ سکوت دشمن را بشکنیم.

باید دشمن را در موضع پاسخگویی قرار دهیم

زمانی که روایت اول نیستیم، نهایتاً باید تکنیکی برای مقابله با دشمن بکار ببریم، باید روایت صادق را همراه با مستند مطرح کنیم و شفاف‌سازی صورت گیرد و در این راستا از افرادی که بی‌طرف هستند و مردم آنها را از خود می‌دانند آگاه کنیم و بخواهیم که آنها جریان اصلی را روایت کنند. اگر بخواهیم در بحث آفندی و کنش گری هجومی یک مصداق قوی داشته باشیم که امروز بتوانیم به آن دامنه بدهیم و زمین جدید ترسیم کنیم، حرف نتانیاهو مبنی بر این است که گفته شده ۸۰سالگی ما نحس است. ما باید این موضوع را در جامعه رژیم صهیونیستی و اروپا ضریب بدهیم تا دست برتر را در رسانه داشته باشیم تا آنها را در موضع پاسخگویی قرار بدهیم و از ضعف آنها استفاده کنیم. باید محتوای بومی متاثر از ضعف‌های آنها تولید شود و در این سمت هم به ارائه مستندات و شفافیت سازی بپردازیم.

ترسیم فضای غیرواقعی رسانه‌های بیگانه بر ضد اذهان عمومی در ایران

 رسانه‌های بیگانه یک فضای غیرواقعی را بر ضد اذهان عمومی در ایران ترسیم می‌کنند درصورتی‌که واقعیت چیز دیگری است و این ترکیب‌بندی روش‌های مختلفی دارد. آنها تحلیل‌های گذشته خود را از یک زاویه دیگری مجدداً عنوان می‌کنند تا ضریب آن را در داخل کشور بسنجند.

 عملیات روانی رسانه‌های بیگانه بر ضد مردم با این روش شروع به خبرشوئی کردن می‌کنند. خبری را ایجاد می‌کنند و با رسانه‌های غیررسمی به اشتراک می‌گذارند و به آن دامن می‌زنند و رسانه‌های نیمه معتبر آن را از قول این رسانه‌ها نقل می‌کنند و به‌قدری فشار در جامعه نخبگانی ایجاد می‌کنند تا نخبه‌ها راجع به آن اظهار نظر کنند که همین امر سبب برجسته‌شدن آن موضوع می‌شود، حتی اگر آن موضوع از سمت آن نخبه رد یا تأیید شود.

رسانه‌های بیگانه به دنبال توده‌سازی واکنش

با تأکید بر اینکه رسانه‌های بیگانه دائماً از تکنیک‌های برجسته‌سازی، تلفیق اعتبار و ضریب دادن استفاده می‌کنند، رسانه‌های بیگانه از باگ‌های تفکری مردمی، خلاء‌های دانشی و یا خبری استفاده می‌کنند. در مسئله‌ای مانند پاول دورف در داخل آن‌چنان میان اذهان سطح عمومی جامعه ضریب ندارد و به معنای دیگر به دنبال توده‌سازی واکنش هستند.

باید به هوش مصنوعی ورود کنیم

ما در آینده فضای جدیدی خواهیم داشت، یک ریزبینی در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری دیده شده که آن هم بحث هوش مصنوعی است. دنیایی که به هوش مصنوعی ورود پیدا کند، دیگر با این دنیا متفاوت خواهد بود. ضربه و کشته گیری که هوش مصنوعی از مردم جهان در آینده خواهد داشت، به‌مراتب بیشتر از تأثیر بمب است. در بحث هوش مصنوعی، فضای مجازی با فضای حقیقی تلفیق می‌شود.

http://seda.ir/sh/?۵۴۵۶۵۹۷